Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Brda i Kanał Bydgoski mogą dostać w najbliższych latach potężny zastrzyk finansowy

Jarosław Jakubowski
Śluza na Okolu
Śluza na Okolu Tomasz Czachorowski
Rewitalizacja Brdy, modernizacja śluz na Kanale Bydgoskim, przywrócenie szlaków żeglownych - zakłada Strategia Rozwoju Transportu 2020. Planowane wydatki to blisko 300 mln złotych.

W przygotowanej przez rząd pod kątem nowej unijnej perspektywy finansowej Strategii Rozwoju Transportu 2020 (z perspektywą do 2030) znalazły się inwestycje kluczowe dla przyszłości Bydgoszczy jako ważnego węzła wodnego.
[break]

Na 24 inwestycje w żegludze śródlądowej interesujące nas projekty znalazły się na miejscach od 16 do 19. Najwięcej pieniędzy planuje się przeznaczyć na rewitalizację Odry, mającej zdaniem planistów, największy potencjał w żegludze śródlądowej. Ale prawie 300 mln złotych na rewitalizację dolnej Brdy, Kanału Bydgoskiego i Noteci to i tak dużo.

Wpisanie bydgoskich i podbydgoskich inwestycji na listę priorytetów cieszy Edwarda Ossowskiego, prezesa Żeglugi Bydgoskiej.
- Bydgoski Węzeł Wodny ma duże znaczenie w ramach międzynarodowej drogi wodnej E-70. Inwestycje już prowadzone i planowane w najbliższych latach pozwolą przywrócić regularną żeglugę turystyczną i towarową z zachodu Europy na drodze wodnej Wisła-Odra.

Niestety, wieloletnie zaniedbania doprowadziły do tego, że Noteć jest niedrożna, bo przy ujściach rzek Łobzonka i Drawa utworzyły się mielizny - zwraca uwagę prezes Ossowski.

Z tego powodu większość z ponad 300 jednostek, którymi dysponowała niegdyś Żegluga Bydgoska na polskich wodach, pracuje na rzekach i kanałach Niemiec, Francji, Belgii i Holandii. W kraju Żegluga Bydgoska utrzymuje obecnie 42 jednostki.

Rozwój żeglugi śródlądowej z Bydgoszczy na Wisłę wstrzymują także słabe warunki nawigacyjne na królowej polskich rzek. Nowy stopień wodny koło Ciechocinka i kolejne nie tylko udrożniłyby Wisłę, ale też zabezpieczyłyby okoliczne tereny przed powodziami. W strategii zapisano na razie budowę śluzy jako elementu stopnia wodnego poniżej Włocławka.

Nas czeka dalsza rewitalizacja Brdy wraz z przebudową obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego. Kontynuowana będzie przebudowa i budowa umocnień nabrzeży, oświetlenia, ścieżek rowerowych i pieszych. Powstaną obiekty małej architektury i przystanki tramwaju wodnego.

Wyremontowane mają zostać śluzy na Kanale Bydgoskim: Okole, Czyżkówko, Prądy, Osowa Góra, Józefinki i Nakło Wschód oraz jazu Józefinki. Czeka nas również rewitalizacja szlaku żeglownego Kanału Bydgoskiego i Noteci dolnej do parametrów drogi wodnej II klasy (umożliwiającej transport o wadze od 400 do 650 ton). Mają zostać również wyremontowane budowle hydrotechniczne na Noteci.

W tym roku w związku z remontem śluzy miejskiej szykują się zmiany w kursowaniu tramwajów wodnych obsługiwanych przez Żeglugę Bydgoską. Jednostki będą pływały tylko w kierunku Tesco. Natomiast po uruchomieniu zmodernizowanej śluzy popłyniemy również w przeciwnym kierunku - do stadionu Gwiazdy na starym Kanale Bydgoskim.

W ramach trwających konsultacji społecznych można głosować na bydgoskie inwestycje i wpływać na ich pozycje na liście priorytetów. Szczegóły na stronie internetowej www.srt-2020.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty