MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wbudowany tor tramwajowy przypomni o historii ul. Długiej w Bydgoszczy [zdjęcia]

OPRAC.:
Michał Sierek
Michał Sierek
W trakcie rewitalizacji ul. Długiej w jezdnię z historyczną kamienną kostką wbudowano zostanie odcinek toru. To kolejna pamiątka przypominająca o historii tramwajów na Starym Mieście.
W trakcie rewitalizacji ul. Długiej w jezdnię z historyczną kamienną kostką wbudowano zostanie odcinek toru. To kolejna pamiątka przypominająca o historii tramwajów na Starym Mieście. Arkadiusz Wojtasiewicz
W trakcie rewitalizacji ul. Długiej w jezdnię z historyczną kamienną kostką wbudowano odcinek toru. To kolejna pamiątka przypominająca o historii tramwajów na Starym Mieście - informuje bydgoski ratusz. Prace rozpoczęły się na początku tygodnia. Zaglądamy na miejsce - więcej zdjęć w galerii.

Ulica Długa rewitalizowana jest na odcinku 100 metrów. Zadanie jest częścią dużej inwestycji związanej z rozbudową ulicy Kujawskiej - informuje UM Bydgoszczy. Prace na ul. Długiej rozpoczęły się z początkiem roku. W trakcie rozbiórek spod asfaltowej nawierzchni wydobyte zostały również stare szyny tramwajowe. Do lat 70. XX wieku ulicą Długą kursowały tramwaje.

POLECAMY

Straż Miejska w Bydgoszczy ogłosiła nabór na stanowisko strażnik miejski - aplikant (6 etatów). Jakie wymagania/formalności trzeba spełnić, by zostać strażnikiem miejskim? Do kiedy jest czas na składanie podania? Zobaczcie!Przesuń zdjęcie gestem lub naciśnij strzałkę w prawo

Straż Miejska w Bydgoszczy szuka ludzi do pracy. Jest 6 etatów

Od 1888 roku

Tory na Długiej od Jana Kazimierza do Zbożowego Rynku ułożono już w 1888 roku. Była to pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy, która wiodła od dworca kolejowego do Zbożowego Rynku. Do 1896 kursowały nią tramwaje konne.

Tory na Długiej straciły na znaczeniu po oddaniu do użytku połączenia tramwajowego w ciągu ul. Bernardyńskiej w 1953 roku. Przez kolejnych kilkanaście lat były jednak nadal użytkowane.

Szczególnie intensywnie na początku lat 70. XX wieku. Wówczas budowany był węzeł tramwajowy na rondzie Jagiellonów i rozbudowywano przyległe ulice. Alternatywna trasa przez Stare Miasto znacznie ułatwiała objazdy. Ostatni tramwaj ulicą Długą w kierunku placu Teatralnego przejechał w 1974 roku. Od tego czasu sukcesywnie likwidowano kolejne odcinki nieużywanych torowisk.

W trakcie rozpoczętej rewitalizacji miasta ta część tramwajowej historii Starego Miasta znów stała się wyjątkowo atrakcyjna. W 2008 roku w tracie przebudowy ulicy na odcinku pomiędzy Jana Kazimierza i Podwalem w ulicę wbudowano tory i ustawiono na nich zabytkowy wagon typu „2N”. Został on zbudowany w 1955 roku. Mieszkańców naszego grodu woził do końca 1977 r. Następnie przebudowano go na wóz techniczny – odśnieżarkę.

Od 2014 roku o tramwajach na Starym Mieście przypomina kolejny artefakt – fragment szyn wbudowany w ul. Mostową przed mostem Staromiejskim im J. Sulimy-Kamińskiego. W nawierzchnię w trakcie restylizacji mostu wbudowano również pamiątkową tablicę.

POLECAMY

Zapraszamy Was w podróż kilkadziesiąt lat wstecz - zobaczcie na archiwalnych zdjęciach, jak budowano/remontowano bydgoskie mosty i wiadukty. Publikujemy też archiwalne fotografie przedstawiające dobrze znane bydgoskie konstrukcje. W niektórych miejscach sporo się od tego czasu zmieniło, w innych czas jakby się zatrzymał...Przesuń zdjęcie gestem lub naciśnij strzałkę w prawo

Tak budowano Bydgoszcz. Poznajesz te miejsca? [archiwalne zdjęcia]

Kamienica z numerem 61

W trakcie rewitalizacji kolejnych kamienic restaurowane są również rozety – ozdobne haki mocowane w ścianach budynków, które podtrzymywały sieć trakcyjną. Takie artefakty zachowały się m.in. na ul. Długiej i Św. Trójcy. Obecnie sieć mocowana jest wyłącznie do słupów.

Teraz do tych pamiątek dołączy kolejny odcinek szyn. Pracownicy ZDMIKP po natrafieniu na to znalezisko rozpoczęli rozmowy z konserwatorem zabytków i wykonawcą prac na temat możliwości wyeksponowania fragmentu torowiska. Odcinki szyn z 1957 i 1958 roku będzie można oglądać na wysokości kamienicy z numerem 61. Prace rozpoczęły się w poniedziałek (7 września). Szyny będą wkomponowane w jezdnię, na której kończy się układanie kostki kamiennej. Będzie ona na poziomie zbliżonym z częścią dla pieszych. Chodniki otrzymują nawierzchnie z granitowych płyt. Opaski wykonywane są z kamiennej kostki. Ten zakres inwestycji jest uzupełnieniem wcześniejszych zadań związanych z rewitalizacją innych ulic na Starym Mieście.

(źródło: UM Bydgoszczy)

Smaki Kujaw i Pomorza - sezon 2 odcinek 28

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo