Zestawy składników do samodzielnego gotowania (ang. meal-kit subscription services) podbiły już rynki Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych. Według szacunków firmy analitycznej Cardlytics, w samym 2015 roku wartość tego segmentu rynku wzrosła o 311 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Eksperci szacują, że trend ten będzie się utrzymywał i sprzedaż tego typu produktów osiągnie poziom 4 mld dolarów w perspektywie krótkoterminowej, a do roku 2026 - 36 mld dolarów rocznie. Czy takie usługi mają szansę podbić również polski rynek?

Zestawy składników do samodzielnego gotowania zyskują coraz większą popularność na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych działa obecnie już ponad 150 firm oferujących tego typu usługę, a wartość zestawów sprzedanych w 2016 roku przez firmy działające w segmencie meal-kit subscription services szacuje się na kwotę od 1 mld do 1,5 mld dolarów. W czym tkwi ich fenomen? – Firmy działające w tym segmencie rynku dostarczają zestawy ze świeżymi, dokładnie odmierzonymi składnikami wraz z przepisem na konkretne danie.

Dzięki temu użytkownicy usługi oszczędzają czas na planowanie domowego menu oraz zakupy. Kolejnym czynnikiem jest wygoda jaką daje dostępność produktów online oraz dostawa do wybranego miejsca, czyli np. domu czy pracy – tłumaczy Borys Baran, współzałożyciel firmy JustChopped, która jest pionierem tego typu usług na polskim rynku.
meal-kit subscription services

Liderem póki co zostaje USA

W USA niekwestionowanym liderem rynku jest firma Blue Apron. Ich dochód w 2014 roku wyniósł 77,8 mln dolarów, a w ciągu dwóch lat wzrósł dziesięciokrotnie, osiągając w 2016 roku kwotę 795 mln dolarów. Firma każdego miesiąca dostarcza swoim klientom ponad 8 mln zestawów. Największym konkurentem amerykańskiej firmy Blue Apron jest założone w Berlinie HelloFresh, które w grudniu uzyskało dofinansowanie w wysokości 88 mln dolarów w celu przygotowania spółki do wejścia na giełdę.

Czytaj też:

Praca za granicą? Nie trzeba wyjeżdżać daleko, bo w Czechach dają za dniówkę nawet 250 złotych!

Firma w poprzednim roku wysyłała ponad 7,2 mln posiłków miesięcznie do 9 krajów na 3 kontynentach. W 2016 roku z HelloFresh zostało przygotowanych ponad 100 mln posiłków na całym świecie. Godnymi uwagi konkurentami Blue Apron jest również Plated i Home Chef, czyli serwisy, które dostarczają klientom prawie 3 mln posiłków miesięcznie.

Meal-kit subscription services w Polsce jeszcze raczkuje

Na polskim rynku takie usługi to nowość, a firmy dostarczające zestawy z gotowymi produktami można policzyć na palcach jednej ręki. Jednak polski rynek e-zakupów produktów i usług z branży spożywczej prężnie się rozwija, co dobrze wróży segmentowi meal-kit subscription services. – Rynek e-grocery w Polsce wygląda bardzo obiecująco. Wartość zakupów spożywczych w sieci na koniec 2016 roku wyniosła 0,5 mld złotych. Zgodnie z przewidywaniami wartość ta ma się do 2018 roku podwoić, żeby w 2020 roku osiągnąć 2,5 mld złotych. Spora część tego rynku może przypaść właśnie usługom z sektora meal-kit subscription services, które coraz odważniej wkraczają na rodzimy rynek – informuje Borys Baran z JustChopped.
Firmy dostarczające zestawy składników do samodzielnego gotowania odnoszą spektakularne sukcesy na zagranicznych rynkach, czego najlepszym dowodem są ich przychody liczone w mld dolarów. Z kolei coraz większe zainteresowanie zakupami artykułów spożywczych przez internet może być szansą dla polskich przedsiębiorstw działających w tym sektorze. Grzechem byłoby więc z niej nie skorzystać.

OBEJRZYJ WIDEO:
Budżet prawie bez deficytu, ale jak sobie poradzi z niższym wiekiem emerytalnym