Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki. Bryły, rachunek prawdopodobieństwa i kłopoty ze zrozumieniem treści zadań

Małgorzata Pieczyńska
W Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy próbny egzamin ósmoklasisty zdawało 108 uczniów. Nie wszyscy z sali wychodzi zadowoleni.
W Szkole Podstawowej nr 32 w Bydgoszczy próbny egzamin ósmoklasisty zdawało 108 uczniów. Nie wszyscy z sali wychodzi zadowoleni. Tomasz Czachorowski
W bydgoskich szkołach podstawowych trwa próbny egzamin ósmoklasisty. W środę (19 grudnia) uczniowie zmierzyli się z matematyką. Nie wszyscy wychodzili z sali zadowoleni. Część młodzieży przyznała, że miała kłopot ze zrozumieniem poleceń.

Matematyka to jeden z tych przedmiotów, których zazwyczaj najbardziej obawiają się uczniowie. W SP nr 32 w Bydgoszczy, gdzie egzamin pisało 108 uczniów, opinie na temat trudności egzaminu były podzielone. Na rozwiązanie 21 zadań (15 zamkniętych i 6 otwartych) uczniowie mieli 100 min.

- Miałem kłopot z dwoma zadaniami dotyczącymi brył - mówi Kajetan Jurkowski z klasy VIII D. - Podjąłem próbę ich rozwiązania, ale raczej się nie udało. Brył po prostu jeszcze nie przerabialiśmy. Do zadania, w którym chodziło o kwadrat i jego przekątną wcale się nie zabrałem. Nie wiedziałem jak. Nie zrozumiałem polecenia. O ile zadania zamknięte były łatwe, to otwarte dość trudne.

Lepiej poradził sobie kolega Kajtka - Joachim Milczarczyk z VIII D. - Tyle że ja startuję w konkursach matematycznych, więc było mi łatwiej - zaznacza 14-latek.- Chociaż rozwiązałem wszystkie zadania, to zgadzam się z kolegą, że niektóre polecenia były sformułowane w dość zawiły sposób. Należało się dobrze wczytać, by zrozumieć o co chodzi. Do próbnego egzaminu z matematyki raczej jakoś specjalnie się nie przygotowywałem, bardziej przed językiem polskim powtarzałem sobie zagadnienia z gramatyki.

Krzysztof Wiłnicki z VIII D mówi z kolei: - Trochę się stresowałem, ale był to stres mobilizujący. Pojawiły się, m.in., procenty, ułożenie równań pod treść zadań. Chyba najtrudniejsze było to związane z wyobraźnią przestrzenną, w którym należało wyobrazić sobie figurę złożoną z mniejszych prostopadłościanów i dodać sześciany, by powstał równy prostopadłościan. W luki musieliśmy wpisać, ile trzeba było dodać mniejszych sześcianów i jakie wymiary miał końcowy prostopadłościan. Myślę, że poszło mi dość dobrze. Gdyby te zadania były na kwietniowym egzaminie, to zdałbym tak na 90 procent.

Magdalena Buczkowska-Meyer, nauczycielka matematyki w SP nr 32, uważa, że próbny egzamin z tego przedmiotu był dość trudny i słabsi uczniowie mogli mieć problem. - Dużo zadań obejmowało materiał z siódmej klasy, a że program jest tam dość obszerny, więc nie wszystko zostało zrealizowane na lekcjach - mówi. - Chodzi głównie o bryły i rachunek prawdopodobieństwa. Wielu uczniów, z którymi rozmawiałam, przyznało, że w zadaniu otwartym dotyczącym kwadratu i jego przekątnej nie zrozumieli jego treści i go nie zrobili.

Dziś na próbę uczniowie zdają język obcy nowożytny (90 min.). Właściwy egzamin ósmoklasisty odbędzie się 15-17 kwietnia 2019 r. Od jego wyniku zależeć będzie, czy uczeń dostanie się do wybranej szkoły średniej.

FLESZ - Dni Wolne w 2019 roku

źródło: TVN/x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!