MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Który dworzec pasowałby do Bydgoszczy?

Michał Sitarek
Projektanci dworca przedstawili swoje pomysły na przebudowę głównego budynku. Pozytywne recenzje zbiera nowoczesny budynek, odsłaniający dworzec wyspowy.

<!** Image 3 align=none alt="Image 216948" sub="Eksperci chwalą oryginalność koncepcji Inside-Outside (FOT. PKP)">

**Projektanci dworca przedstawili swoje pomysły na przebudowę głównego budynku. Pozytywne recenzje zbiera nowoczesny budynek, odsłaniający dworzec wyspowy.**

Firma Allplan przedstawiła cztery propozycje. Pierwsza nazwana „Wehikułem Czasu” zakłada najmniej zmian. Budynek ma zostać odnowiony, mieć więcej pionowych podziałów i duże okna. W środku znajdowałoby się dużo elementów żeliwnych, nawiązujących do zadaszeń na peronach.

<!** reklama>

Kolejna koncepcja „Inside-Outside” (w środku i na zewnątrz) zakłada wzniesienie nowego gmachu w formie litery C. Pomiędzy parterem a najwyższą kondygnacją powstałby prześwit, pozwalający zobaczyć odrestaurowany dworzec wyspowy. Przewiduje to każda z czterech koncepcji. Budynek ma mieć oryginalne gzymsy i podziały widoczne na zdjęciach z drugiej połowy XIX wieku.

Architekci opracowali także koncepcję pod nazwą Clackwork station. Zakłada ona budowę od strony ul. Zygmunta Augusta przeszklonego budynku z prostym dachem oraz seledynowymi okładzinami po bokach.

Dodatkowo firma Allplan opracowała także koncepcję pod nazwą Węzeł Komunikacyjny. To całkiem nowa bryła w wyrazistej czarno-białej kolorystyce z dużą ilością szkła. Najprawdopodobniej nie będzie ona brana pod uwagę. Co ciekawe, najbardziej przypadła ona do gustu przechodniom, których zapytaliśmy o opinie na temat wizualizacji (sonda na stronie 8).

Jaka koncepcja zdobywa najlepsze recenzje w ratuszu? - Kierując się pierwszym wrażeniem, wskazałbym na projekt „Inside Outside”, który łączy tradycję z nowoczesnością, co jest zawsze trudne i ryzykowne - mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Jako przykład ryzykownych projektów, które początkowo wzbudzały kontrowersje, a z czasem stały się symbolem, można wskazać choćby szklaną piramidę w Luwrze. Projekt Inside-Outside miałby - moim zdaniem - największe szanse, żeby stać się symbolem miasta obok mariny czy budynku BRE Banku. Zarząd PKP zrobił ukłon w stronę mieszkańców i władz miasta, przedstawiając cztery koncepcje, dając możliwość wyboru. Dla mnie takie konsultacje są ogromnie ważne. Dworzec Główny powinien być przede wszystkim akceptowany i podobać się mieszkańcom. Liczę na to, że dyskusja nad przedstawionymi wariantami spowoduje, że projekt rekomendowany zarządowi PKP będzie spełniał oczekiwania bydgoszczan - dodaje prezydent.

- Koncepcje są stylistycznie zróżnicowane - mówi były architekt miasta, Robert Łucka. - Można wybierać pomiędzy architekturą współczesną i historyzującą. Najbardziej przypadła mi od gustu wersja „Inside-Outside”. Odzwierciedla ona współczesną nam epokę, w której architektura ta ma szansę się zmaterializować. Spójrzmy na nowe dworce w Berlinie lub Rotterdamie. To symbole, spełniające swoje funkcje, kreujące przestrzeń wokół siebie. Warto dodać, że widać w bydgoskich koncepcjach rękę prof. Roberta Baryłkowskiego z UTP, który współpracuje z młodymi projektantami.

- Obawiam się napiętych terminów związanych z pracami projektowymi - mówi wiceprzewodnicząca Rady Miasta Anna Mackiewicz. - Całe przedsięwzięcie ma trwać w sumie 20 tygodni. Mam nadzieję, że będzie jeszcze czas na dopracowanie koncepcji, która zostanie wybrana. Osobiście skłaniam się do wersji „Inside-Outside”. Projekt drugi spodobał mi się ze względu na oryginalność, kontrast z odrestaurowanym budynkiem na dworcu wyspowym. Ma szansę zachwycać także kolejne pokolenia. Oczekiwałabym może jeszcze nadania większej lekkości górnej części tej bryły. Poza tym mam nadzieję, że projekt będzie realizowany również z parkingiem dla podróżnych oraz wprowadzone zostanie więcej zieleni. To jeden z warunków sukcesu tego przedsięwzięcia.

Konserwator zabytków z kolei pozytywnie wypowiadał się o „Wehikule Czasu”.

Przedstawiciele ratusza rekomendacje mają przekazać PKP do końca tego tygodnia. Następnie firma Allplan będzie miała 15 tygodni na opracowanie projektu budowlanego. - W 4 tygodnie udało się przygotować kilka koncepcji, więc podołamy również temu zadaniu. Jesteśmy gotowi dopracować każdy projekt zgodnie z uwagami inwestora - zapewnia szef firmy, Przemysław Bienias.

Koszt przebudowy wyniesie około 100 mln zł. Gruntownie zmodernizowane zostaną oba budynki dworca wraz z przejściem podziemnym i peronami oraz uporządkowana zostanie przestrzeń wokół stacji. Przebudowany obiekt zostanie otwarty pod koniec 2015 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty