MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy, uwaga na żółte fotoradary!

Jarosław Jakubowski
Szara skrzynka przy ulicy Szubińskiej nie kryje już fotoradaru. Wkrótce trafi na złom. Prędkość zmierzą nam wyłącznie urządzenia w żółtych obudowach.
Szara skrzynka przy ulicy Szubińskiej nie kryje już fotoradaru. Wkrótce trafi na złom. Prędkość zmierzą nam wyłącznie urządzenia w żółtych obudowach. Tomasz Czachorowski
Od końca czerwca fotoradary są umieszczane tylko w żółtych skrzynkach. W naszym regionie jest ich 14. Do końca przyszłego roku będzie więcej.

- W województwie kujawsko-pomorskim zlikwidujemy 59 masztów z szarymi obudowami. Od teraz nie są już używane. Będą sukcesywnie demontowane i złomowane. Zdjęcia kierowcom mogą wykonywać wyłącznie fotoradary w żółtych skrzynkach - mówi Alvin Gajadhur, rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.
[break]

Skrzynki czyhają na piratów

W województwie kujawsko-pomorskim jest 14 masztów inspekcji transportu. Można je poznać po żółtej obudowie. Urządzenia te mierzą prędkość całodobowo. Nowe fotoradary pracują w systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Dane z nich są przesyłane bezpośrednio do GITD. W żółtych skrzynkach są zamontowane mierniki prędkości Fotorapid CM albo MultaRadar CGW.

W skali kraju jest 300 żółtych skrzynek z fotoradarami. Do tej pory przy drogach w Polsce stało ponad 1000 szarych masztów, w których rotacyjnie były montowane urządzenia rejestrujące. Były o wiele mniej wydajne od żółtych skrzynek.
Mimo że ryzyko trafienia było niewielkie (fotoradarów było znacznie mniej niż masztów), większość kierowców na ich widok i tak odruchowo zdejmowała nogę z gazu.
Inspekcja Transportu Drogowego nie obawia się, że likwidacja szarych obudów fotoradarów zmniejszy bezpieczeństwo na drogach. - Kierowcy są zobowiązani przestrzegać w każdej sytuacji przepisów ruchu drogowego i stosować się do znaków - odpowiada Alvin Gajadhur.

Wkrótce jednak żółtych skrzynek będzie znacznie więcej. Trwa przetarg na dostawę 100 dodatkowych urządzeń. Tak jak te dotychczasowe, będą ustawiane na podstawie analizy stanu bezpieczeństwa. Bada się np. liczbę wypadków za trzy lata wstecz na odcinku 500 metrów przed i za punktem ustawienia fotoradaru.

Przyszłość należy do centrali

Inspekcja Transportu Drogowego czeka również na dostawę 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości oraz montaż 20 systemów kontroli wjazdu na czerwonym świetle. Przetargi na te zakupy również jeszcze się nie zakończyły. Jak zapewnia rzecznik GITD, nowe urządzenia trafią na polskie drogi najpóźniej do końca 2015 roku.
W 2013 roku fotoradary zrobiły 2,5 mln zdjęć, z czego tylko 772 tys. przełożyło się na wezwania do zapłacenia mandatu. Próg tolerancji fotoradarów jest ustawiony na 20, a nawet 25 km/h, bo ustawowe 10 km/h mogłoby sparaliżować niewydolny system.
Prawo umożliwia spięcie w jeden system wszystkich stacjonarnych fotoradarów, zarządzanych przez ITD. Docelowo wszystkie zarejestrowane przez fotoradary naruszenia przepisów ruchu drogowego będą automatycznie spływać do centralnego systemu przetwarzania danych, połączonego z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. W efekcie będzie możliwa szybka identyfikacja numeru rejestracyjnego pojazdu, ustalenie właściciela, a także dalsze czynności w ramach postępowań w sprawach o wykroczenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!