Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworce w Bydgoszczy należą do PKP, ale płaci za nie miasto. Dlaczego?

Wojciech Mąka
Bydgoszcz Leśna  PKP popołudniu zamknięteBydgoszcz Leśna  PKP popołudniu zamknięte
Bydgoszcz Leśna PKP popołudniu zamknięteBydgoszcz Leśna PKP popołudniu zamknięte Dariusz Bloch
Ponad 55 tysięcy złotych kosztowało dotąd budżet Bydgoszczy utrzymanie dworców na linii BiT City. Jak długo jeszcze będziemy płacić za PKP?

Przystanki kolejowe praktycznie zbudowane od nowa w ramach projektu BiT City kosztowały w sumie 37 mln złotych. Nowe obiekty są na Bielawach, Leśnym i Błoniu. 80 procent kasy poszło z Unii Europejskiej.

Problem polega na tym, że obiekty te leżą na trasie linii kolejowych i niegdyś należały wyłącznie do PKP. Teraz też do nich należą, ale za utrzymanie płaci... Bydgoszcz. Bo to miasto było beneficjentem unijnych pieniędzy, a administrowanie nowymi dworcami spadło na Zarząd Dróg Miejskich.

Dopłacimy drugie tyle?!

- Zasady współpracy i współdziałania w zakresie realizacji tej inwestycji, pomiędzy miastem, reprezentowanym przez ZDMiKP w Bydgoszczy, województwem kujawsko-pomorskim a PKP Polskie Linie Kolejowe SA, określiło porozumienie zawarte w dniu 06 lipcu ub. r. - przyznaje Mirosław Kozłowicz, zastępca prezydenta Bydgoszczy. - Wynika z niego, że sprawy związane z utrzymaniem infrastruktury wykonanej w ramach inwestycji określi odrębne porozumienie, które zostanie spisane po zakończeniu realizacji inwestycji.

Część radnych już zaczęła się interesować kosztami ponoszonymi przez miasto. - Jestem ciekaw, ile z budżetu dotąd zapłacono PKP, no i jak to długo będzie trwało - mówi radny Rafał Piasecki (PiS). - Zaraz się okaże, do inwestycji za 40 mln trzeba dopłacić drugie tyle.

Radny zapowiedział zainteresowanie się tą sprawą.

PKP wezmą swoje

Ustalenie kosztów utrzymania tych trzech węzłów trudne nie jest - o początku roku miasto musiało wyłożyć 55 tysięcy złotych.

Sam dozór techniczny wind oraz usuwanie dewastacji kosztowało 18,6 tys. zł. Koszt ogrzewania - 12,5 tys. zł, woda i ścieki - 4,4 tys. zł, a prąd - 6 tys. zł. Do tego trzeba jeszcze doliczyć choćby koszty ochrony - to 3,3 tysięcy złotych zł.

Zapowiadane przez ratusz porozumienie z PKP dotyczące przejęcia infrastruktury podpisano dopiero w połowie września br, mimo że stacje działają od prawie początku roku. PKP PLK uprawniona jest do zarządzania i zobowiązana do utrzymania oraz diagnostyki elementów infrastruktury kolejowej - peronów nr 1 i 2 Błonie wraz z infrastrukturą towarzyszącą razem z odwodnieniem. Do tego dochodzi oświetlenie, zadaszenia, system informacji pasażerskiej, razem z sieciami energetycznymi telekomunikacyjnymi i sanitarnymi.

Pozostałe elementy wybudowane i przebudowane w ramach inwestycji pozostają w gestii miasta. Na Błoniu będzie to kładka nad torami, pętla autobusowa, a na Leśnej - tunel łączący tereny miejskie z peronem oraz lasem i budynek dla obsługi komunikacji miejskiej. No i oczywiście ulice...

Może do końca roku

Czy sprawa jest już załatwiona? Nie do końca... - Zgodnie z porozumieniem z 06.07.2015r. infrastruktura kolejowa zostanie przekazana spółce PKP PLK SA po uzyskaniu stosownych certyfikacji przez wystąpienie do Urzędu Transportu Kolejowego - wyjaśnia Mirosław Kozłowicz. - Uzyskiwanie certyfikacji jest w trakcie przygotowywania – powinno zostać wydane do końca roku.

Stary dworzec miasta?

Tymczasem wygląda na to, że ratusz chce wziąc na siebie kolejny kłopot. PKP SA. chcą wynająć lub sprzedać zabytkowy budynek po dawnym dworcu Bydgoszcz-Wschód. PKP SA. zaoferować dworzec pierwszej kolejności miastu.
Do tematu wrócimy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty