Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogi wojewódzkie w Kujawsko-Pomorskiem - zmiany. Oto najważniejsze inwestycje

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Trwa przebudowa drogi wojewódzkiej nr 254 między Brzozą a Mogilnem. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.
Trwa przebudowa drogi wojewódzkiej nr 254 między Brzozą a Mogilnem. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. ZDW w Bydgoszczy
W tym roku na drogi wojewódzkie w budżecie samorządu przeznaczono ponad pół miliarda złotych. Właśnie ruszył kolejny etap gruntownej modernizacji bardzo ważnej drogi wojewódzkiej nr 254.

Po tym, jak w pandemii nastąpiło przyhamowanie inwestycji drogowych (gwałtownie wzrosły ceny materiałów i robocizny, brakowało rąk do pracy), teraz powiało optymizmem - dobre tempo prac chwalą podczas sesji sejmiku radni województwa z różnych stron sceny politycznej.

– W tym roku zakończymy wiele ważnych inwestycji na wojewódzkich trasach. Utrzymujemy dobre tempo robót, a rekordowa pula środków pozwala realizować kolejne ważne inwestycje – stwierdził marszałek Piotr Całbecki.

W ramach funduszy europejskich dla Kujaw i Pomorza na latach 2021-2027 na inwestycje drogowe, w tym na nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznacza się 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej region wykorzysta też dofinansowanie centralne - ok. 170 mln zł na obwodnice i ok. 450 mln zł na rozbudowę innych dróg.

W Łabiszynie praca wre

Z końcem sierpnia rozpoczęły się prace na 1,5-kilometrowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 254 w Łabiszynie – na ulicach Bydgoskiej i Barcińskiej. Wzmacniana jest konstrukcja jezdni, budowane są chodniki i spełniające wymogi bezpieczeństwa przejścia dla pieszych, powstanie też nowy system odprowadzania deszczówki i nowe oświetlenie. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 246 w kierunku Szubina powstanie rondo poprawiające bezpieczeństwo i płynność ruchu.

W pierwszym etapie roboty prowadzone są bez zamykania ulic, ale kierowcy muszą liczyć z przewężeniami i ruchem wahadłowym. Dlatego Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zaleca korzystanie z alternatywnych tras. Prace w Łabiszynie zakończą się w przyszłym roku.

Za całość prac odpowiada firma Transpol z Łojewa (powiat inowrocławski).

Półmetek na odcinku Brzoza - Łabiszyn

Natomiast prace przy przebudowie 13-kilometrowego odcinka Brzoza-Łabiszyn, które rozpoczęły się w końcu stycznia, są na półmetku. Otwarty już został krótki fragment drogi w rejonie Kobylarni, gdzie zniknęły dwa ostre, niebezpieczne zakręty.

To też może Cię zainteresować

Prawie na wszystkich odcinkach ułożone zostały już nawierzchnie. Trwają roboty przy budowie zatok autobusowych, zjazdów i poboczy. Drogowcy naprawiają elementy mostów nad Notecią w Antoniewie i Obórzni, i kontynuują roboty brukarskie m.in. w Brzozie oraz Kobylarni.

Wykonawca przygotowuje się również do budowy ronda w Brzozie, na skrzyżowaniu z ul. Powstańców Wielkopolskich.
Firma Transpol zakłada zakończenie większości podstawowych prac na odcinku Brzoza-Łabiszyn jeszcze w tym roku, zaś wykończenie w pierwszej połowie przyszłego roku.

Inwestycja o wartości 53 mln zł realizowana jest z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.

Trasa Łabiszyn- Barcin też w przebudowie

W lipcu rozpoczęły się pierwsze prace przy modernizacji ponad 9- kilometrowego odcinka tej samej drogi nr 254 pomiędzy Łabiszynem a Barcinem, na którym ułożona zostanie tzw. cicha nawierzchnia, która ograniczy hałas o kilka decybeli.

Projekt zakłada m.in. wzmocnienie jezdni (do nacisku 11,5 tony na oś), co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo planowane są wysepki wymuszające zmniejszenie prędkości. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi. Powstaną zatoki autobusowe, zaś przejścia dla pieszych zostaną oświetlone.

Zakończenie prac budowlanych na tym odcinku trasy (o wartości ponad 32,5 mln zł) planowane jest w przyszłym roku. Szanowany koszt całego przedsięwzięcia to 48 mln złotych.

Remonty na DW 254 w toku

W tym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zrealizuje remonty na jeszcze trzech innych odcinkach drogi nr 254: 2,3- kilometrowego Mogilno- Wiecanowo (koszt 2,1 mln zł, prace na finiszu), 1,2-kilometrowego Barcin-Krotoszyn (2,7 mln zł, prace w toku), 2,8-kilometrowego Żabno-Wylatowo (5,2 mln zł, podpisana umowa, przygotowania do przekazania placu budowy )
Do końca roku ZDW zleci także prace związane z drugim etapem budowy obwodnicy Mogilna.

Jeszcze większą inwestycją, która pochłonęła prawie 180 mln zł i właśnie jest odbierana, dotyczyła generalnej przebudowy trasy wojewódzkiej nr 548 na 29-kilometrowym odcinku Stolno- Wąbrzeźno.

Trwa przebudowa DW 270 na jej 7-kilometrowym odcinku Brześć Kujawsko- Lubraniec (za 30 mln zł) oraz na obwodnicy Lubrańca (60 mln zł). Prace zakończą się do połowy 2024 roku. Z kolei przebudowa na 15 kilometrach DW 265 między Kowalem a południowo- wschodnią granicą województwa zostanie sfinalizowana do końca tego roku.

Mamy też spory pakiet remontów, m.in., na DW 551 Nawra – Wybcz, DW 266 Radziejów – Świątniki. Trwa budowa nowego wiaduktu w Terespolu Pomorskim.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Drogi wojewódzkie w Kujawsko-Pomorskiem - zmiany. Oto najważniejsze inwestycje - Gazeta Pomorska