Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ITS - system za 60 milionów złotych nie działa tak, jak trzeba

Sławomir Bobbe
Sławomir Bobbe
Bydgoski motorniczy na branżowym forum poddał miażdżącej krytyce system ITS w Bydgoszczy. Twierdzi, że działa on tylko na kilku skrzyżowaniach.

Krytyczny wpis ukazał się na forum SkyscraperCity i spotkał się z szerokim odzewem bydgoszczan, bowiem pokazuje praktykę działania ITS oczami motorniczego. A to - przypomnijmy - komunikacja miejska, której nadano priorytety przejazdów na skrzyżowaniach, miała być głównym wygranym instalacji ITS. Johny_byd, bo taki ma nick na forum, rozprawia się z całą trasą na której ITS miał działać, zaczynając od sześciu skrzyżowań w Fordonie, a kończąc na pętli w Lesie Gdańskim.

Najważniejsze inwestycje 2017 roku w Bydgoszczy

- Gdzie w ogóle nie działa priorytet, a podobno powinien: Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka, Wojska Polskiego – Ujejskiego, rondo Toruńskie, rondo Fordońskie (do tego zbyt krótki cykl na przejechanie ronda, często tramwaj zostaje w środku), rondo Grunwaldzkie, Garbary (tramwaj rusza z Garbary, wjeżdża na przystanek na rondzie Grunwaldzkim i w tym momencie ma światło na przejazd przez rondo, oczywiście stoi cały cykl), Dworcowa, Gdańska – Chodkiewicza w stronę Kamiennej (tramwaj wjeżdża na przystanek i dostaje czerwone światło), Gdańska – Artyleryjska w stronę centrum, Wyścigowa w stronę centrum (najczęściej przed dojeżdżającym tramwajem zapala się światło „stój”) - wylicza motorniczy.

Zobacz galerię zakorkowanej Bydgoszczy:W tych miejscach na pewno będziecie stali

Bezpieczeństwu ruchu zagraża według niego skrzyżowanie Gdańska-Jagiellońska. - Dojeżdżający do sygnalizatora na Gdańskiej tramwaj nagle dostaje czerwone światło tyle, że już nie ma możliwości zatrzymania się (musiałby to zrobić gwałtownie, a jak nawet zatrzyma się to z prawej strony po tramwajach z Gdańskiej wjeżdża linia 1 i nie wjedzie, bo źle zaprojektowano tutaj torowisko – brak skrajni).

Auchan w Fordonie - około 2500 miejsc parkingowych

Największe parkingi w Bydgoszczy. Gdzie parkować za darmo [zdjęcia]

Motorniczy twierdzi, że linia numer 3 jadąca z Fordonu na Wilczak niemal zawsze jest opóźniona 4-5 minut, a w szczycie 10-tka jeździ spóźniona 10-15 minut. - W Lesie Gdańskim gdzie można napić się, skorzystać z WC, jest tylko 5 minut na postój , jak tramwaj z Fordonu jedzie kilka minut opóźniony to już przed niego wjeżdża inny, a potem nie ma jak przejechać i opóźnienie powiększa się. ZDMIKP zna te problemy, ale póki co wolą udawać, że wszystko jest ok. Oficjalnie są zachwyceni jak system działa”.

Na ten sam temat

Wojciech Nalazek
naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu w ZDMiKP:
Fora mają to do siebie jak i komentarze (obecnie więcej hejtów), że można pisać do woli co komu ślina na język przyniesie, opisywać, idealizować wszystko, również o sprawach na których ktoś się zwyczajnie nie zna lub nie rozumie zasad powodujących konkretne działania. Tomasz T., motorniczy występujący pod pseudonimem johny_byd ma chyba uraz do naszej pracy oraz mojej osoby, ale do rzeczy - uważa Wojciech Nalazek, naczelnik Wydziału Inżynierii Ruchu w ZDMiKP w Bydgoszczy.
Tomasz T., motorniczy występujący pod pseudonimem johny_byd ma chyba uraz do naszej pracy oraz mojej osoby, ale do rzeczy.
Te wszystkie powyższe sygnalizacje, które tak ładnie powymieniał autor, to te, gdzie rzeczywiście w chwili obecnej nie mamy bezwzględnego priorytetu tramwajowego. Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka i Wojska Polskiego - Ujejskiego priorytet nie był planowany. Rondo Toruńskie, rondo Fordońskie, rondo Grunwaldzkie, Garbary (Focha-Królowej Jadwigi) - dokonaliśmy optymalizacji ruchu poza priorytetem.
Warto nadmienić, że ronda Toruńskie i Fordońskie mamy skoordynowane, na czym zyskują również tramwaje na linii 4 i 8).
Dla tramwaju ruszającego z Garbar i zatrzymującego się na Grunwaldzkim rzeczywiście jest jak pisze johny_byd, że nie zdąży na trwający właśnie sygnał, bo akurat trwa jak wjeżdża na przystanek i czeka na kolejny cykl. To wynika z koordynacji pomiędzy Garbarami, a rondem Grunwaldzkim. W kierunku przeciwnym jest już lepiej.
Na większości tras gdzie miał działać z założenia priorytet to działa poprawnie , przynosi oczekiwane przyspieszenia i spełnia rezultaty postawione na etapie projektowania ITS. Należy mieć jednak świadomość, że ITS nie działa na wszystkich odcinkach linii tramwajowych, więc trudno tam oczekiwać priorytetów. W projekcie jego zakres był ograniczony do korytarza Fordońskiej – Focha, Gdańskiej oraz w tym roku do linii tramwajowej do Fordonu

Polub "Express" na Facebooku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!