Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autostradą A1 z regionu można jechać w góry. Nie tak szybko, bo wciąż trwają prace!

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Trwa rozbudowa autostrady A1 w województwach łódzkim i śląskim. Przejechać można, ale trzeba się liczyć z "wąskimi gardłami".
Trwa rozbudowa autostrady A1 w województwach łódzkim i śląskim. Przejechać można, ale trzeba się liczyć z "wąskimi gardłami". Krzysztof Szymczak
Autostrada A1 zdecydowanie "przybliżyła" nam południe Polski. O ile jednak kierowcy dojadą bez problemu (nie licząc okresowo trudnych zimowych warunków) do Tuszyna za Łodzią, to na 81-kilometrowym odcinku do Częstochowy trzeba się liczyć z utrudnieniami w przejeździe. Tam trasa wciąż jest w budowie.

Te 81 km autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i początkiem obwodnicy Częstochowy podzielono na pięć kontraktów (cztery w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim). Starsi kierowcy pamiętają, że dawniej był to fragment tzw. Gierkówki łączącej generalnie Warszawę ze Śląskiem. Teraz autostradę buduje się po śladzie Gierkówki.

To skomplikowane wyzwanie logistyczne zarówno dla inwestora (Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), jak i wykonawcy, bowiem prace na tym kluczowym szlaku komunikacyjnym na osi północ - południe odbywają się przy nieprzerwanym ruchu samochodowym. W zależności od daty podpisania umowy, zaawansowanie prac waha się od 38 do 72 proc.

Kierowcy mają teraz do dyspozycji nową betonową jezdnię na całej długości czterech odcinków (trzy w woj. łódzkim i jeden w śląskim): Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego oraz od granicy województw do początku autostradowej obwodnicy Częstochowy. To blisko 57 km trasy, na których dostępne są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Jazda autostradą A1. 4 kilometry jednym pasem

Na kolejnych 4 kilometrach, czyli początkowym fragmencie odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, kierowcy jadą po wschodniej jezdni, mając na razie po jednym pasie ruchu.

Jak zapewnia Zespół Prasowy Biura Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wprowadzone zmiany w organizacji ruchu przyniosły zdecydowaną poprawę warunków jazdy po budowanej autostradzie, a w szczególności zlikwidowanie tymczasowego ronda w miejscu węzła Piotrków Trybunalski Południe, oddanie do użytku nowego wiaduktu na węźle Piotrków Trybunalski Zachód oraz węzła Radomsko. Przeniesienie ruchu na nową jezdnię umożliwiło wykonawcom rozbiórkę ostatnich fragmentów starej jezdni DK1.

Budowa autostrady A1, zarówno w województwie śląskim jak i łódzkim, zakończy się w 2022 roku.

W tym roku planuje się oddanie do ruchu łącznie 39,6 km tej trasy na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km). Po oddaniu tych odcinków kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu, a z końcem br. na pozostałych dwóch odcinkach będzie co najmniej jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu.

Przeczytaj również: Kierowca bez pieniędzy na płatnej autostradzie jak na lodzie. Zobacz co mu grozi!

Kontynuowane są także prace wykończeniowe na autostradowej obwodnicy Częstochowy oraz przy budowie wiaduktu autostradowego WA352 na połączeniu obwodnicy z obecnie budowanym odcinkiem autostrady.

Autostrada A1 w liczbach

  • w eksploatacji: 483,4 km, w tym ok. 331 km w zarządzie GDDKiA, a ok. 152 km w zarządzie koncesjonariusza: Gdańsk Transport Company na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe);
  • w realizacji: 80,7 km;
  • łącznie: 564,1 km.

Drogi szybkiego ruchu w całej Polsce

Po 2020 roku kierowcy mają już do dyspozycji 4269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 km autostrad. Poza A1 prace trwają na odcinkach autostrad A2 i A18, powstają plany rozbudowy autostrady A4, a na A6 i A8 przygotowywana jest nowa infrastruktura. W realizacji znajduje się ok. 139 km autostrad, 114 km jest na etapie przetargu, a kolejne kilometry w przygotowaniu. Docelowo, wraz z planowaną autostradą A50, długość sieci autostrad na terenie naszego kraju wynosić będzie ok. 2100 km.

W większości sieć autostrad w Polsce ma po dwa pasy ruchu na przeciwnych jezdniach. Jedynie na odcinkach przechodzących w pobliżu lub przez aglomeracje miejskie, liczba pasów zwiększa się. Tak jest na autostradzie A1 w województwie śląskim, A2 na obwodnicy Poznania i odcinku Pruszków - Konotopa na wlocie do Warszawy, A4 na przejściu przez konurbację górnośląską czy też części obwodnicy Krakowa, a także na A8 stanowiącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia.

Budowany obecnie odcinek A1, o którym piszemy powyżej, będzie najdłuższym odcinkiem autostrady o trzypasowym przekroju szlakowym. Palmę pierwszeństwa straci po poszerzeniu o dodatkowy pas ruchu A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą. Przypomnijmy, że praktycznie wszystkie oddane w ostatnich latach dwupasowe odcinki autostrad, dla których prognozy ruchu wskazywały jego znaczący wzrost, mają rezerwę terenu pod ewentualną dobudowę dodatkowego pasa ruchu.

To też może Cię zainteresować

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Autostradą A1 z regionu można jechać w góry. Nie tak szybko, bo wciąż trwają prace! - Gazeta Pomorska