Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamiast parafką, podpisują się krzyżykiem

bw
Przybywa osób, które nie rozumieją czytanych tekstów. Zjawisko to pojawia się już w szkołach podstawowych, ale dotyka również dorosłych osób.

Przybywa osób, które nie rozumieją czytanych tekstów. Zjawisko to pojawia się już w szkołach podstawowych, ale dotyka również dorosłych osób.

Problem zaczyna się już, gdy uczeń, który nie potrafi czytać, przechodzi do klasy czwartej szkoły podstawowej. Dzieje się tak, ponieważ w klasach 1-3 o pozostawieniu dziecka na drugi rok w tej samej klasie decydują rodzice.

Krzywda dziecka?

- Niestety, traktują oni taki krok jako robienie dziecku krzywdy. Potem okazuje się, że w czwartej klasie szkoły podstawowej mamy osoby, które w ogóle nie potrafią przeczytać ani zrozumieć przerabianego tekstu. Często zdarza się, że uczeń taki jest „przepychany” przez pedagogów z klasy do klasy, by jak najszybciej skończył szkołę i problem sam się rozwiązał - mówi Marcin Wróblewski, polonista z podbydgoskiej podstawówki.

Myślą symbolami

- Opiekunowie często twierdzą, że za prawidłowy rozwój dziecka odpowiedzialna jest tylko szkoła. Młodzi ludzie coraz częściej myślą symbolami. Wpływ na to ma przede wszystkim postęp techniczny: popularność telefonów komórkowych oraz komputerów, które zastępują książki. Czytanie tekstu doskonale zaś rozwija abstrakcyjne myślenie. Wyniki szkolnych egzaminów dobitnie wskazują, że najgorsze wyniki uczniowie osiągają tam, gdzie są zadania z czytania tekstu ze zrozumieniem - mówi Janusz Huebner, dyrektor Wydziału Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego Kuratorium Oświatyw Bydgoszczy.

Przybywa również wtórnychanalfabetów, dla których jedyną rozrywką jest oglądanie telewizji. Przekaz, który nie wymaga od nas własnej interpretacji powoduje, że coraz rzadziej sięgamy po słowo pisane.Z problemem zmagają się pracownicy ośrodków pomocy społecznej, którzy często muszą pomagać w wypełnianiu urzędowych formularzy.

Piszą, ale z błędami

- Największy problem z pisaniem mają mniejszości narodowe. Część tych osób nie potrafi czytać i pisać, a na dokumentach zamiast podpisu stawia krzyżyk. Wtórny analfabetyzm występuje także u osób starszych. Większość naszych podopiecznych nie ma jednak problemów z pisaniem, jednak w kierowanych do nas pismach mnóstwo jest pisanych fonetycznie potocznych słów i błędów ortograficznych - mówi Ewa Taper, zastępca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.(bw)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!